პირველი ელექტრონული ავტომობილები

პირველი ელექტრონული ავტომობილები გამოჩნდნენ გაცილებით ადრე ვიდრე ელონ მასკი და მისი კომპანია Tesla. წარმოგიდგენთ პატარა ფოტო ისტორიას.

1900 წ. ელექტრონული ავტომობილის დამუხტვა.

ელექტრონული ავტომობილი სულაც არ არის სიახლე. ის არსებობს დაახლოებით იმდენივე ხანი, რამდენიც შიდა წვის ძრავით აღჭურვილი ავტომობილი.

პირველი ელექტრონული ავტომობილები გამოჩნდნენ XIX საუკუნის 80 -იან წლებში და შემდეგი ათეული წლების განმავლობაში უფრო პოპულარულები ხდებოდნენ, რადგან ისინი ნაკლებ ხმაურსა და სუნს გამოსცემდნენ.

მათი მაქსიმალური სიჩქარე იყო 32 კმ/სთ და ძირითადად გამოიყენებოდა შეძლებული ადამიანების მიერ ქალაქში გადასაადგილებლად.

1895 წ. ტომას ედისონი და მისი პირველი ელექტრონული ავტომობილი.

American inventor and physicist Thomas Edison (1847 – 1931) with his first electric car, the Edison Baker. He is holding one of the batteries used to power the vehicle. (Photo by General Photographic Agency/Getty Images)

 

1882 წ. ბერლინის შორიახლოს.

(GERMANY OUT) Germany, Berlin. Kurfuerstendamm. Electric car constructed by Siemens & Halske. 1882 (Photo by ullstein bild/ullstein bild via Getty Images)

 

1899წ. კოლუმბიური ელექტრონული ავტომობილი.

A Columbia Electric car, c1899. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)

 

1899 წ. როჯერ ვოლესი თავისი ელექტრონული ავტომობილით.

Roger Wallace in his electric car, 1899. A Victorian man in formal dress driving an early electric car. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)

 

1899 წ. კამილ ჟენატცი საკუთარი დიზაინის ავტომობილით პარიზის შორიახლოს. პირველი ადამიანი, რომელმაც ავტომობილს 100 კმ/სთ სიჩქარე განავითარებინა.

 

Laurels for Camille Jenatzy (in driver’s seat), the first man to exceed 100 kph (62 mph) at Acheres, near Paris. The car, christened ‘Jamais Contente’, was an electric vehicle of his own design. (Photo by Hulton Archive/Getty Images)

 

1906 წ. ტომას ედისონის კომპანიის ელექტრონული ავტომობილები მანხეტენზე.

1906, Manhattan, New York City, New York State, USA — Electric cars of the New York Edison Company. — Image by © Bettmann/CORBIS

 

1907 წ. ბერლინი. ელექტრონული ავტომობილი, რომელიც ქუჩებს ასუფთავებს.

(GERMANY OUT) Berlin street scenes City cleaning with an electric car – 1907 – Vintage property of ullstein bild (Photo by ullstein bild/ullstein bild via Getty Images)

 

1909წ. ავტომობილები იმუხტებიან ელექტრო ქვესადგურზე.

1909 — Electric Vehicles Recharging at a Substation — Image by © Schenectady Museum; Hall of Electrical History Foundation/CORBIS

 

 

1910 წ. ელექტრონული ავტომობილის რეკლამა.

ca. 1910 — Original caption: Post Chaise of the Wife of Pierre Van Cortland. Equipages of Colonial Dames. Series III, Number III. We Have Been Coach Builders Over Sixty Years. Rauch & Lang Electric. Worm Drive. Electric Car Supremacy. The electric offers in its diversified uses, a car of exceptional merit–as the family car it stands supreme. Every member of your family can drive it–no chauffeur needed. It offers all of the best qualities of a gasoline car without any disagreeable features–danger from gasoline–offensive odors of oil–grime, dirt and the difficulties attending the operation. The electric car will do everything a gasoline car does (except tour) with greater ease–cleaner and better. Its upkeep is far below that of the gas car, to say nothing of the depreciation difference. It can be driven over any road over which a gasoline car can be propelled–up any hill on which the wh — Image by © Corbis

 

ელექტრონული ავტომობილების გაყიდვამ პიკს მიაღწია 1910-x წლებში, როდესაც გაიზარდა სახლებზე ელექტროობის მიწოდება. ამ დროს აშშ -ში ავტომობილების 38% ელექტროობაზე მუშაობდა.

ყველაფრის მიუხედავად, ელექტრონული ავტომობილების პოპულარულობა მკვეთრად შემცირდა ახალ გამოგონებებსა და გაუმჯობესებებთან ერთად – გაფართოებულმა საგზაო ინფრასტრუქტურამ, აღმოჩენებმა ნავთობწარმოებაში, ელექტრონული სტარტერის გამოგონებამა და მაყუჩმა ბენზინზე მომუშავე ავტომობილი უფრო პრაქტიკული და ხელმისაწვდომი გახადეს.

 

1910წ.  ელექტრონული ავტომობილის დასამუხტი ავტოფარეხში. ოჰაიოს შტატი, აშშ.

ca. 1910, Cleveland, Ohio, USA — A Mercury Arc Rectifier Charging Set powers-up an electric car in a garage. — Image by © Schenectady Museum; Hall of Electrical History Foundation/CORBIS

 

1912 წ. Columbia Mark 68 Victoria -ს დამუხტვა. ავტომობილი გამოშვებულია 1906 წელს Pope Manufacturing -ის მიერ, ხოლო დასამუხტი ხელსაწყო 1912 წელს.

ca. 1912 — A young woman uses a hand-cranked battery charger to charge her electric Columbia Mark 68 Victoria automobile. The Pope Manufacturing Company of Hartford, Connecticut, made the car in 1906 and the charger in 1912. Electric cars enjoyed great success in the early years of automobiles, but were later eclipsed by those powered by internal-combustion gasoline engines, which did not require frequent recharging. — Image by © Schenectady Museum; Hall of Electrical History Foundation/CORBIS

 

1920წ. ელექტრონული ავტომობილი დეტროიტიდან მიდის სიეტსლა და მანტ რენირს შორის არსებული სამთო გზით, ვაშინგტონის შტატი.

View of the Detroit Electric, an early electric car, as it travels a mountain road from Seattle to Mount Rainier, Washington, circa 1920. From the Cress-Dale Photo Company. (Photo by Interim Archives/Getty Images)